Expeditionen
Besättning
Båten
Rutt
Utrustning

Partner:

Fosen Folkehøgskole Skeppsholmsgården Sjöhistoriska Museet Museet Kystens arv Partner
Mustadfors bruk Rissa kraftlag Telemar Scandinavia Partner

Rasmus Erlandsson

Rasmus Erlandsson
22 år
expeditionsledare



Varför ska ni ut på Norsdjön i ett 6 meters nötskal?
Anledningen är att båten ska fraktas till Stockholm. Och det är ju i sig ett strålande tillfälle att ge sig ut på äventyr. Men kanske det framförallt är en förkovran i sjömanskap, en del av min utbildning helt enkelt.

Vad har du för seglingserfarenhet?
Förutom lite jollesegling i yngre dar har jag seglat närmare 5 månader på Skeppsholmsgårdens skolfartyg Shamrock, både som elev och instruktör. Jag har gått 1 år på Fosen folkehøgskoles båtbyggarlinje och bland annat varit med och byggt en likadan båt som Karsk. Nu går jag på Fosen folkehøgskoles seglingslinje för att lära mig att segla traditionella råsegelbåtar - en förutsättning för att kunna ta mig an den här expeditionen på ett ansvarsfullt sätt.

är det inte farligt att segla i en så liten båt på "stora havet"?
Naturligtvis ställer Karsks knappa storlek stora krav på besättningens skicklighet. Men man ger sig inte ut i dåligt väder - med gott omdöme kommer man långt. Och åfjordsbåten är anmärkningsvärt sjöduglig. Om olyckan ändå är framme har vi naturligtvis nödvändig nödutrustning ombord, och vi håller oss nära kusten.

Hur många blir ni?
Som det ser ut nu blir vi ett tiotal deltagare. Gastarna byter av varandra på olika etapper, så vi kommer att vara 2, möjligen 3, personer ombord åt gången.

Hur lång tid kommer expeditionen att ta?
Det vet vi inte. Utan motor är vi ju helt utlämnade till vädrets makter. Vi har sommaren på oss, och förhoppningsvis hinner vi fram på den tiden.

Ni har alltså ingen motor?
Nej, av flera orsaker. Det är svårt att montera motor på en liten åfjordsbåt. Men huvudsakligen är det ett medvetet val. Med motor ombord tar man bekväma genvägar. Och man lär sig inte till närmelsevis lika mycket som man gör när man måste förlita sig på segel, åror och omdöme.

Sover ni ombord och kan ni segla dygnet runt?
Det är närmast omöjligt att sova bekvämt ombord, så vi kommer att tälta iland. Kontinuerlig nattsegling blir också svårt med en besättning på två. Men det utesluter ju inte att vi tar en natts vaka vid gynnsamt väder. För att kunna uppdatera sajten och proviantera måste vi också söka oss i hamn med jämna mellanrum.

Var kommer namnet Karsk ifrån?
När jag gick på båtbyggarlinjen ifjol byggde vi en færing som fick namnet "Barsk". Karsk är en anspelning på det. Och en så pass liten båt, och dess besättning, måste ju vara rätt karska för att ge sig ut på en sån här färd. Att "karsk" är den norska benämningen på kaffekask är dock missvisande - alkohol och sjöliv hör ju inte ihop!

Rasmus Erlandsson hållandes stram boglina
© 2006 Expedition Karsk — webmaster(a)karsk.se